Nieuwsgierige kinderen aan een lestafel

Tip 1: Nieuwsgierigheid is aanstekelijk

Als leerkracht, leraar, pedagogisch werker of begeleider speel je een belangrijke rol in het aanmoedigen van verwondering en nieuwsgierigheid in je groep. Verwonder jezelf hardop: ‘Hé hoe kan dat nou?’ of ‘Ik weet dat eigenlijk nog niet, ik zou dat wel willen uitzoeken!’ en laat zo de kinderen en jongeren dat je je mag verwonderen en nieuwsgierig mag zijn. Daarna kan je de ander uitdagen om dit te onderzoeken.

Tip 2: Blijf oefenen in nieuwsgierigheid

Natuurlijke nieuwsgierigheid is die nieuwsgierigheid die uit het diepste stukje van jezelf komt. Nieuwsgierig dichtbij jezelf, met je hoofd uit en je hart open. Hierbij gaat het om nieuwsgierigheid waarin je je eigen onwetendheid erkent, wijzer wil worden, je actief alle signalen wil waarnemen en je durft door te vragen. Het is belangrijk om niet gehecht te zijn aan je eigen mening of opvatting maar open te staan voor de ander. Dit is best lastig, oefen je nieuwsgierigheid met iemand die je kent, je collega een vriend of familielid en je zal merken hoe lastig het is om echt nieuwsgierig te zijn.

Tip 3: Kies voor een brede benadering

Als je nieuwsgierig naar het kind kijkt dan is het belangrijk om naar alle facetten te kijken waardoor een kind zich ontwikkeld en wat er misschien wel kan missen. Bij een huisbezoek bijvoorbeeld, heb je niet alleen aandacht voor het gesprek, maar ook voor de omgeving; is er bijvoorbeeld speelgoed? Zo kan je samen met het kind, ouders en school/opvang kijken of het helpend is om in de omgeving van het kind iets te veranderen of dit nu gaat om een materiele verandering of een oplossing in structuur of sociale vaardigheden.

Tip 4: Het gewone leven van elk kind

Heb oog voor het gewone leven van elk kind. Iedereen is anders, elk gezin heeft andere structuren en gewoontes. Bespreek dit in de groep. Laat kinderen en jongeren elkaar vertellen over gewoontes of rituelen rondom het avondeten of wat ze doen met Pasen. Zo leren kinderen praten over verschillen en maken kennis met verschillen.

Meer lezen over We zijn nieuwsgierig naar elk uniek kind?